سیم کشی HCکراس
![سیم کشی HCکراس 2 httpsnovinpeugeot.ir .hccross](https://novinpeugeot.ir/wp-content/uploads/2024/06/httpsnovinpeugeot.ir_.hccross-300x200.webp)
درباره HC کراس:
اچ سی کراس حاصل همکاری شرکت دانگ فنگ چین و PSA فرانسه بوده که از سال 1394 تا کنون مهمان خیابانهای کشورمان شده است.
(در این بخش نیز به سیم کشی کامل H30 کراس نیز اشاره شده است)
دانگ فنگ اچ سی کراس همچون برلیانس C3 کراس یا رنو ساندرو استپ وی در دسته هاچبکهای کراس قرار میگیرد. هاچبکهای کراس در واقع خودروهای هاچبکی هستند که کمی ارتفاع آن افزایش یافته و به دلیل برخورداری از فلاپهای اطراف بدنه یا باربند، شباهت فراوانی به خودروهای کراس اوور پیدا کردهاند.
دانگ فنگ H30 کراس در بخش فنی از همان پیشرانه نام آشنای TU5 بهره میبرد که در اصل متعلق به پژو 206 تیپ 5 است.
H30 کراس از جمله خودروهای سواری کمپانی دانگ فنگ چین است که از سال 2010 در سبد محصولات این شرکت قرار دارد. دانگ فنگ اچ سی کراس در سال 2013 تحت یک فیس لیفت قرار گرفت که باعث شد نمای ظاهری آن تا حدودی جذابتر به نظر برسد و نمونه عرضه شده در ایران نیز در واقع همان نسخه فیس لیفت این خودرو محسوب میشود.
اچ سی کراس را میتوان ثمره همکاری تنگاتنگ دو شرکت دانگ فنگ چین و گروه PSA فرانسه دانست، زیرا موتور و پلتفرم این خودرو متعلق به گروه PSA بوده و طراحی آن را دانگ فنگ موتورز (DFM) بر عهده داشته است.
در اواخر سال 1394 ایران خودرو پیش فروش دانگ فنگ اچ سی کراس را آغاز کرد و در حدود یک سال بعد اولین سری از خودروهای ثبت نامی را به مشتریان خود تحویل داد.
موتور اچ 30 کراس آور همان موتور TU5 است که در پژو 206 تیپ 5 و 6 و رانا عملکرد خود را پس داده است. این موتور با حجم 1600 سیسی، توانایی تولید 105 اسب بخار و 142 نیوتنمتر گشتاور را دارد
و با جعبه دنده اتوماتیک چهارسرعته قدرت موتور به چرخهای جلوی دانگ فنگ H30 Cross منتقل شده و بیشینه سرعت آن طبق اعلام دانگ فنگ به 171 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت آن به 6.1 لیتر در هر صد کیلومتر میرسد.
خوشبختانه دانگ فنگ گیربکس اتوماتیک نه چندان هوشمند پژو-سیتروئن، را با یک جعبه دنده اتوماتیک چهارسرعته ساخت کمپانی ژاپنی معتبر AISIN جایگزین کرده است.
حالا کمپانی دانگ فنگ، برای انتقال نیروی موتور H30 کراس به چرخهای جلو از یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک استفاده کرده است. گیربکس این خودرو توسط شرکت آیسین ژاپن ساخته شده است؛ شرکتی که در زمینه ساخت گیربکسهای اتوماتیک و سیستمهای انتقال قدرت سابقه درخشانی دارد.
شاید نتوان عملکرد این گیربکس را کاملا بینقص و فوقالعاده دانست، اما باید قبول کرد که عملکرد آن در مقایسه با گیربکس 4 سرعته بسیار قدیمی AL4 که روی خودروهایی همچون 206 تیپ 6، پژو 207 (هاچبک و صندوقدار) یا تندر 90 مورد استفاده قرار گرفته، از عملکرد رضایت بخشی برخوردار است.
ناگفته نماند که گرچه گیربکس دانگ فنگ H30 کراس فاقد قابلیت تیپ ترونیک است، اما حالتهای Sport، Snow، O/D یا اوور درایو، 2 (معادل دنده دو در گیربکسهای دستی)، L (معادل دنده یک در گیربکسهای دستی) برای آن در نظر گرفته شده است که راننده میتواند با توجه به صلاح دید خود در شرایط لازم از آنها استفاده نماید.
![سیم کشی HCکراس 3 httpsnovinpeugeot.ir .cabin 2](https://novinpeugeot.ir/wp-content/uploads/2024/06/httpsnovinpeugeot.ir_.cabin-2.webp)
سیم کشی کامل H30 کراس:
خودروی اچ سی کراس دارای بخش های موتور…رابط…داشبورد…و کابین می باشد. خودروی HCکراس به دلیل فراوان بودن قطعات لوازم یدکی و سیم کشی در بازار بسیار مورد توجه میباشد
به دلیل کمبود کیفیت لوازم و قطعات خودروی HC کراس این خودرو در بخش موتور و سیم کشی داخل موتور و رابط بسیار خرابی ها را دارد.
H30 کراس دارای امکاناتی چون رینگ آلومینیومی 16 اینچی، قابلیت تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت، کامپیوتر سفری، چراغهای جلو هالوژن، چراغ مشایعت تا منزل، چراغ مه شکن جلو و عقب، گرمکن آینه، سانروف برقی دو حالته، پاور ویندوز، جا عینکی، گرمکن شیشه عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، صندلی پارچهای دو رنگ، غربیلک فرمان چرمی، سیستم صوتی مجهز به پخش CD، MP3 و USB دارای 6 بلندگو، تهویه مطبوع اتوماتیک، مانیتور 6.5 اینچی لمسی به همراه GPS و دوربین دید عقب با قابلیت پخش فایل های تصویری، هندزفری بلوتوث، اسپویلر عقب، صندلی های تاشو عقب و کنسول میانی صندلی های جلو میباشد.
اگر بخواهیم کمی به دانگ فنگ H30 ارفاق کنیم، این خودرو در سگمنت J و در دستهبندی شاسی بلندهای کوچک قرار میگیرد اما در واقعیت همانطور که پیشتر نیز گفته شد، تقریبا ابعاد و ظاهر این خودرو با هیچکدام از کلاسبندیهای جهانی هماهنگی ندارد؛ بهطوری که حجم کلی بدنه یادآور خودروهای هاچبک بوده اما ارتفاع سیستم تعلیق، باربند نصبشده روی سقف و فلاپهای اطراف خودرو تداعیکننده خودروهای کراس اوور است.
این خودرو دارای مزیتهای همچون:اشتراک پیشرانه با پژو 206 (فراوانی قطعات یدکی موتور)، بهرهمندی از شبکه خدماتی گسترده ایرانخودرو، بازار دست دوم مناسب، طراحی داخلی قابل قبول، گیربکس نرمتر از خانواده پژو 206 بهره میبرد.
در بحث نقاط ضعف می توان به کمبود هارمونی در طراحی بدنه، هندلینگ متوسط، تاخیر در تعویض دندهها، قیمت گران بعضی از قطعات یدکی (بخصوص ظاهری) اشاره کرد.
معایب اچ سی کراس:
توان موتور نسبتا کم است
دانگ فنگ H30 کراس از نظر قدرت و کیفیت موتور نیز حرفهای زیادی را برای گفتن ندارد و سازندگان این خودرو از یک موتور TU5 معمولی برای ساخت آن استفاده کردهاند. موتور 1.6 لیتری این خودرو در بهترین حالت تنها 105 اسب بخار انرژی و 142 نیوتنمتر گشتاور را تولید میکند و در سیکل ترکیبی 7 لیتر بنزین را به ازای طی کردن مسافتی با 100 کیلومتر مصرف میکند که رقم نسبتاً مناسبی نسبت به توان خروجی این خودرو است.
شتاب اولیه دانگ فنگ H30 کراس در حدود 12.5 ثانیه برآورد شده است و سرعت نهایی این خودرو 182 کیلومتر در ساعت میباشد و نمیتوان انتظار عملکرد خیره کنندهای را از موتور این مدل داشت. در کل، موتور این مدل برای استفاده در جادههای شهری مناسب و کارآمد خواهد بود ولی نمیتوان انتظار داشت که این اتومبیل در مسیرهای بین شهری سرنشینان خودرو را میخکوب کند.
متریال بی کیفیت کابین
دانگ فنگ H30 کراس یک خودروی چینی محسوب میشود و سازندگان چینی در هنگام انتخاب مواد اوّلیه برای ساخت این خودرو سنت شکنی نکردهاند و قطعات یدکی این اتومبیل را با بیکیفیتترین و نامرغوبترین مواد اولیه ساختهاند.
داشبورد و پنل مرکزی این خودرو از پلاستیک خشک و بیکیفیّت ساخته شدهاند و انتظار میرود که پس از گذشت مدّتی دچار مشکل و خرابی شوند.
در واقع، افزایش صدای داشبورد و کابین خودرو به دلیل استفاده از پلاستیک نامرغوب برای ساخت قسمتهای مختلف دانگ فنگ H30 کراس میباشد و این مسئله باعث شده است تا خریداران این خودرو دچار ناامیدی شوند.
مصرف سوخت نسبتا بالا
با توجه به عدم تناسب وزن خودرو و پیشرانه TU5 نصب شده در هاچبک کراس دانگ فنگ، موتور و گیربکس این خودرو نیاز به صرف توان بیشتری برای حرکت خودرو دارند. این مساله هنگامی که کابین خودرو پر از سرنشین باشد یا در صندوق آن وسیلهای سنگین قرار داده باشید، دو چندان حس میشود.
طبیعی است که افزایش فشار بر مجموعه موتور و گیربکس حاصلی جز افزایش مصرف سوخت و افزایش استهلاک قطعات درونی خودرو نخواهد داشت، به همین دلیل ثبت مصرف سوخت 10 الی 13 لیتر در صد کیلومتر برای دانگ فنگ H30 کراس کاملا معمول خواهد بود.
کمبود برخی قطعات یدکی
یکی از مشکلاتی که اکثر خودروهای چینی در بازار کشورمان دارند، کمبود لوازم و قطعات یدکی آنهاست. البته از آن جایی که موتور این خودرو TU5 است، قطعات موتوری آن در وضعیت بهتری قرار دارند، ولی مواردی مانند لوازم بدنه، چراغها و قطعات و لوازم گیربکس آن را به سختی میتوانید پیدا کنید.
برخی از مالکان اچ سی کراس گزارش دادهاند که به علت نبود برخی قطعات، چند هفتهای خودروی آنها در نمایندگی مانده است. از آن جایی که خط تولید این خودرو در کشورمان و توسط بزرگترین به اصطلاح خودروساز ایران راه اندازی شده، انتظار میرود خدمات پس از فروش بهتری را این کمپانی به خریداران این خودرو ارائه کند.
![سیم کشی HCکراس 4 httpsnovinpeugeot.ir .hccross 1](https://novinpeugeot.ir/wp-content/uploads/2024/06/httpsnovinpeugeot.ir_.hccross-1-300x200.webp)