هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

سیم‌ کشی داشبورد ماشین چیست؟مشکلات احتمالی و 3 راه حل

سیم‌ کشی داشبورد ماشین چیست

سیم‌ کشی داشبورد ماشین چیست؟ 🚗

 

 

سیم‌کشی داشبورد یکی از بخش‌های مهم سیستم الکتریکی خودروهای انژکتوری است که وظیفه انتقال جریان برق و اطلاعات بین اجزای موتور و رابط و داشبورد را برعهده دارد. این سیستم در خودروهای مدرن نقش کلیدی ایفا می‌کند، زیرا بسیاری از امکانات و نمایشگرهای اطلاعاتی خودرو از طریق این سیم‌کشی به درستی عمل می‌کنند. آشنایی با ساختار و عملکرد سیم‌کشی داشبورد، علاوه بر افزایش آگاهی فنی، به رانندگان و کمک می‌کند تا در صورت بروز مشکل، به‌ راحتی اقدام به رفع آن کنند.

 

 

اهمیت سیم‌ کشی داشبورد در خودرو ⚡

 

 

داشبورد خودرو به عنوان مرکز اطلاعات و کنترل خودرو، از طریق سیم‌کشی داخلی به اجزای مختلفی مانند نمایشگرها، دکمه‌های کنترلی و سیستم‌های هشدار در قسمت کنسول ماشین و کیلومتر متصل می‌شود. اگر این سیستم دچار مشکل شود، عملکرد بخش‌هایی مانند نمایشگر سرعت یا (کیلومتر)، میزان سوخت یا (نمایشگر سطح بنزین) که در کیلومتر واقع شده، چراغ‌های هشدار و سیستم صوتی دچار اختلال خواهد شد. به همین دلیل، نگهداری و بررسی دوره‌ای سیم‌کشی داشبورد اهمیت بالایی دارد.

 

 

اجزای اصلی سیم‌ کشی داشبورد ماشین 🔍

 

 

1️⃣ نمایشگرهای اطلاعاتی: بخشی از سیم کشی داشبورد متصل شده است به کیلومتر ماشین که این بخش شامل نشانگرهای سرعت، دور موتور، دمای موتور، سطح سوخت و سایر هشدارها می‌شود که اطلاعات را از ECU دریافت کرده و نمایش می‌دهند.

 

 

2️⃣ سیستم روشنایی داشبورد:  بخش دیگری از سیم کشی داشبورد به سیستم روشنایی و کنسول و پنل خودرو متصل شده و چراغ‌های پس‌زمینه نمایشگرها و کلیدهای کنترلی که دید بهتر راننده را در شب فراهم می‌کنند، از طریق این سیم‌کشی تغذیه می‌شوند.

 

 

3️⃣ کنترلرهای داشبورد:  بخش دیگری از سیم کشی داشبورد که بخش اصلی و مهم سیم کشی داشبورد است که به کنسول ماشین متصل میشود که شامل کلیدهای تنظیم تهویه، سیستم صوتی، فلاشر، و سایر اپشن های کنترلی که عملکرد آن‌ها به سیم‌کشی داشبورد وابسته است.

 

 

4️⃣ سیستم هشداردهنده: بخش دیگری از سیم کشی داشبورد ماشین که بخشی از کنسول و قسمتی از سیم کشی ماشین متصل مشود برخی هشدارها مانند یادآوری بستن کمربند ایمنی، هشدار نقص فنی و چراغ چک موتور ( واقع در کیلومتر و پنل واقع شده درون کنسول)، از طریق این سیم‌کشی به راننده اعلام می‌شوند.

 

 

5️⃣ ارتباط با ECU و سایر بخش‌ها: این بخش از سیم کشی داشبورد متصل شده است به جعبه فیوز داخلی و  یونیت های (کنترل کننده ی مرکزی) سیم‌کشی داشبورد اطلاعات را بین ECU، سنسورها، باتری و سایر سیستم‌های برقی خودرو منتقل می‌کند.

 

 

مشکلات رایج در سیم‌ کشی داشبورد و راهکارهای آن ⚠️

 

 

پوسیدگی یا قطع شدن سیم‌ها: این مشکل معمولاً به دلیل از بین رفتن رسانایی سیم کشی در بخش های مختلف و یا ، نوسانات برق یا استفاده طولانی‌مدت رخ می‌دهد.

 

 

✅ راهکار: در این مشکل بهترین گزینه تعویض سیم کشی است و در معدود دفعات امکان تعمیر سیم کشی وجود دارد زیرا هر سیم کشی یک عمر مفید دارد که معمولا بین 10 تا 12 سال میباشد.

 

 

اتصال کوتاه یا نوسان برق: در برخی از موارد به علت وجود نوسانات در مدار سیم کشی باعث اتصالی و اتیش گرفتن این بخش شده و خسارت زیادی به پوسته داشبورد و بخش پنل ماشین می شود اگر عایق سیم‌ها به دلیل دستکاری ، اضافه و یا کم کردن سیم کشی ، نصب و دستکاری هرگونه سیستم صوتی و یا تصویری به بخش پنل ماشین دچار آسیب شود، ممکن است اتصال کوتاه ایجاد شده و برخی از اجزای داشبورد مانند نمایشگرها یا سیستم‌های هشداردهنده از کار بیفتند.

 

 

✅ راهکار: برای هر گونه تغییرات در سیستم های بخش مرکزی ماشین که شامل پنل و کیلومتر و کابین ماشین میشود باید به صورت کاملا حرفه ای و با تجربه ی کافی انجام شود که از هرگونه اسیب و یا ایجاد نوسانات برق در مدارات سیم کشی جلوگیری شود.

 

 

خرابی کانکتورها و فیوزها: کانکتورهای شل یا فیوزهای سوخته ممکن است باعث قطع ارتباط بین اجزای داشبورد و سیستم برق خودرو شوند. در بیشتر موارد که به علت رطوبت ناشی از هوا و یا رطوبت ناشی از موتور شویی غیر اسولی باعث سوختن فیوز های جعبه فیوز بخش داخلی و جعبه فیوز بخش بیرونی(داخل موتور)می شود.

 

 

✅ راهکار:  در بیشتر موارد به علت عقب نشینی سر سیم ها و در برخی موارد به علت سولفاته کردن در قسمت های اتصال در سوکت و کانکتور های داخلی و بیرونی باعث قطعی ارتباطی میان یونیت های کنترل کننده داخلی و بخش پنل و کیلومتر ماشین شده که در این شرایط بهتر است پیش یک باطری ساز با تجربه و حرفه ای رفته و مشکل خود را حل کنید.

 

 

نتیجه‌گیری 🎯

سیم‌کشی داشبورد یکی از بخش‌های اساسی سیستم الکتریکی خودروهای انژکتوری است که ارتباط بین نمایشگرها، کنترلرها و سیستم‌های هشدار را برقرار می‌کند. هرگونه مشکل در این بخش می‌تواند بر عملکرد کلی خودرو تأثیر منفی بگذارد. با شناخت ساختار و عملکرد این سیستم و انجام بررسی‌های دوره‌ای، می‌توان از بروز مشکلات ناگهانی و هزینه‌های اضافی تعمیرات جلوگیری کرد.

گروه فنی مهندسی نوین پژو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *